زندگی تامِس تالِس
برگرفته و برگردان از کتاب: آهنگ سازان بزرگ نوشتۀ وِندی
تامپسون
مترجم: منوچهر خاکی
·
قرون وسطا تا رنسانس
زندگی و آثار:
ملیت: انگلیسی
تولد: ؟ کِنت، حدود 1505
مرگ: گرینویچ، 1585
ژانر ویژه: موتِت های پولی فونیک به زبان های لاتین و
انگلیسی
کارهای بزرگ: موتِتِ- شکل موسیقایی آوازی کلیسایی بر اساس
یک ملودی اقتباس شده، همراه با بخش های دیگر در کونترپوآن- «امید به دیگری»
(لاتین: Spem in alium )
(حدود 1570)؛ مرثیۀ اِرمیای نبی (لاتین: Lamentations of Jeremiah)؛ موسیقی مقدس (لاتین: Cantiones Sacrae).
تامِس تالِس، آهنگساز انگلیسی، در طول عمر دراز و پربارش به
چهار پادشاه خدمت کرد: هِنری هشتم، اِدواردِ ششم، مِری تودِر و الیزابت اول. گرچه
او در خانواده ای کاتولیک متولد شد، عمدتاً به واسطۀ سازگار ساختن سبک موسیقی اش
با مقتضیاتِ اوضاع و احوال، و خودنمایی کم، از عصر به شدت خطرناکِ تحولات و
آزارهای مذهبی، جان به در برد.
انحصار سلطنتی
احتمالاً به عنوان یک بومی زادۀ شهرِ کِنت، اولین سِمَت ثبت
شدۀ تالِس، ارگ نوازی در صومعۀ بِنِدکتیِ- از راهبان کاتولیک رومی که پیرو قدیس
بِنِدیکتوس هستند- دووِر بود. سپس در حوالی سال 1853 او به گروه همسراییِ کلیسایِ
(Abbey) والتام در نزدیکیِ لندن پیوست. اَبِی
در سالِ 1540، در طولِ فرمانرواییِ هِنریِ هشتم، منحل شد، و تالِس خادمِ کلیسای
جامعِ کَنتِربِری شد. از حوالی سالِ 1572 تا هنگامِ مرگ، او با شراکت شاگردِ خود،
ویلیام بِرد، سمت ارگ نواز و آهنگساز را در نمازخانۀ سلطنتی بر عهده داشت.
در سال 1575 تالِس و بِرد از الیزابت اول یک امتیاز ویژه
دریافت کردند، که انحصارِ 21 سالۀ چاپِ آثار و مقالاتِ موسیقی در انگلستان را به
آنان واگذار می کرد. اولین کتابِ منتشر شده توسط آنها، مجموعۀ مشترکی از 34 ترانۀ
مذهبی (Cantions Sacrae)،
در پنج و شش فصل بود.
شفافیت متنی
تالِس عمدتاً برای موسیقیِ کلیسایی اش، به یاد آورده می شود:
تنظیم متن هم به زبانِ لاتین و هم به زبانِ انگلیسی، بسته به اینکه چه نوع اوضاع
مذهبی غالب باشد. یک خصیصۀ درخور توجه سبک او دور شدن یک گام از کونترپوآنِ مطنطن
و پر زرق و برق به سمت دِکلاماسیونِ هجایی ساده تر بود که در آن متن به شفافی قابل
شنیدن باشد: در این رابطه او در حالِ نشان دادنِ راهی بود که به دوران بارُوک
انجامید.
در موتِت 40 بخشی «امید به دیگری»، که با یک مقدمۀ 20 بخشی
آغاز می گردد، مهارت او در زمینۀ تکنیک های چند صدایی (Cotrapuntal) به قدر کفایت آشکار می گردد. نغمۀ
سرود مذهبی که به نام «کانُنِ»- آهنگی که در آن یک ملودی که در بخشی آغاز می شود، در
بخش یا بخش های دیگر، قبل از آنکه نغمۀ اولی پایان یابد، تکرار می شود- تالِس
شناخته شده است (بعداً به عنوانِ یک نغمۀ سرود مذهبی با کلماتِ «افتخار به تو،
خدای من، در این شب»، جا افتاد)، برای مزامیرِ موزونِ پارکِر، اسقف اعظم، در سالِ
1567، نوشته شد، و نغمۀ دیگر توسط وان ویلیامز به عنوانِ مادۀ اصلی اثر خود به
نامِ «آهنگِ خیالی بر روی تِمی از تامِس تالِس» (Fantasia on a Thomas Tallis) (1910)، مورد استفاده قرار گرفت.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر