۱۳۹۴ تیر ۲۱, یکشنبه

زندگی هیلده گاد اَز بینِن

زندگی هیلده گاد اَز بینِن

برگرفته و برگردان از کتاب: آهنگ سازان بزرگ نوشتۀ وِندی تامپسون
مترجم: منوچهر خاکی

·         قرون وسطا تا رنسانس


زندگی و آثار:
ملیت: آلمانی
تولد: بوکلهایم، 1098
مرگ: بینِن، 1179
ژانر ویژه: تنظیم آوازهای گروهی کلیسایی (بدون ساز) بر روی اشعار خودش
کارهای بزرگ: سفارش میزبان (لاتین: Ordovirtutum)؛ سمفونی هارمونی آیات آسمانی (لاتین: Symphonia armonie celestium revelationum)

این زن استثنائی یکی از قدیمی ترین آهنگسازان شناخته شده بود. او هم عصر عشاق مشهور قرون وسطایی، آبلارد و اِلوآز بود، که زندگی خود را نیز در نهادهای صومعه ای در نهادهای صومعه ای پایان دادند. هیلده گاد در خانواده ای نجیب زادۀ آلمانی متولد شد. به عنوان فرزند دهم، به او همچون یک عُشر- یک دهم- و بنابر این حقّ کلیسا نگریسته می شد و وقف خدمات مذهبی شد. به هنگام هشت سالگی، به عنوان نوآموز به صومعۀ بِنِدیتینه در دیزی بودِنبورگ اعزام شد.
در سال 1136 هیلده گاد، با شایستگی شخصی خودش، یک مادر روحانی شد، و در حدود 50 سالگی، یک صومعه را در درّۀ راین، نزدیک بینِن تأسیس کرد. او در سن بالای 81 سالگی وفات یافت، و نامش به عنوان یک نامزد مقام قدیسی توسط پاپ های متعدد، زنده نگه داشته شد. اگر چه هرگز به او مقام قدیسی بخشیده نشد، اغلب از او به عنوان یک سَنت (قدیس) یاد می شود و در آلمان عیدی مذهبی دارند که در آن به خصوص او را گرامی می دارند.

عرفان و موسیقی

هیلده گاد یک انسان با بصیرت بود، و خیلی زود اعتبار گسترده ای به عنوان یک زن غیب گو کسب کرد. پاپ ها، امپراطورها، پادشاهان، اسقفان اعظم و روحانیان از هر نحله، فوج فوج به بینِن می شتافتند تا با این "سیبِلِ*راین" مشورت کنند. بین سالهای 1141 و 1170 او تجربیات عرفانی خود را ثبت کرد: او همچنین دو اثر مهم دربارۀ تاریخ طبیعی و پزشکی، و انبوهی از غزل و اشعار احساسی نوشت، که همۀ آنها در یک جلد کتاب به نامِ سمفونی هارمونی آیات آسمانی، جمع آوری شد.
بیشتر اشعار او نیایشی است، که آنتیفون ها- شاید ترجیع بند-، سکوئِنس ها- زنجیره ای از جملات موسیقی بر اساس الگوی ملودیک مشابه، که با زیر و بمی متفاوت و برخی مواقع در کلیدهای مختلف تکرار می شوند- و سرودهای مذهبی، به قصد اجرا در اعیاد مذهبی قدیسان ویژه، را شامل می شود. در میان آثار او قدیمی ترین نمایش مشهور باقی مانده، در مورد موازین اخلاقی، به نام «سفارش میزبان» به چشم می خورد، که 16 فضیلت برای روح در مبارزه با شیطان را شرح می دهد. این و بسیاری از اشعار او ضمائم موسیقی دارند که با سیستم نت نویسی نئوماتیکِ- بر اساس حروف الفبا- آلمانی نگاشته شده اند. برخلاف موسیقی در این دوره، ملودی های هیلده گاد از آواز های گروهی مذهبی صومعه ای، اقتباس نشده اند، بلکه به طور چشمگیری اصیل و در برخی از موارد به شدت پیچیده و تزئینی هستند.

بسیاری از آثار او در جریان رواج مجدد اخیرِ علاقمندی به موسیقی اوّلیه، اجرا و ضبط شدندآلبومی که تحت عنوان: "پَری بر روی نسیمِ خدا" (1984)، منتشر گشت، از محبوبیت فوق العاده ای برخوردار شد.



* Sybil is a 1976 American drama film that originally aired as a made-for-television miniseries. It is based on the book of the same name.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sybil_(1976_film)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر