۱۳۹۴ مرداد ۴, یکشنبه

زندگی گیوم دُ ماشو

زندگی گیوم دُ ماشو

برگرفته و برگردان از کتاب: آهنگ سازان بزرگ نوشتۀ وِندی تامپسون
مترجم: منوچهر خاکی

·         قرون وسطا تا رنسانس
زندگی و آثار:
ملیت: فرانسوی
تولد: ماشو، 1300
مرگ: رَنس، 1377
ژانر ویژه: تنظیم موسیقی آوازی مذهبی و غیر مذهبی «آر نُووا» - سبک جدید
کارهای بزرگ: مَسِ نُتردام؛ ترانه های غیر مذهبی


گیوم دُ ماشو، همعصر نزدیک با ژوفری شوسه (1400- حدود 1340)، که اشعارش او را تحت نفوذ خود قرار داد، یکی از مهمترین آهنگسازان قرن چهاردهم بود. نه تنها او بیش از هر کسی از همدوره ای هایش، آهنگ ساخت، بلکه آثار او از نظر شکل و سبک نیز، فوق العاده متنوع هستند.
به نظر می رسد که او بیشتر مدت عمرش را در رَمس، در شمال فرانسه سپری کرد، و در همانجا درگذشت. در حوالی سال 1323 او به خدمت جان، پادشاه بوهمی درآمد، و هماهنگ با ملازمان دربار آن زمان، تا هنگامی که شاه در جنگِ کریسی در سال 1346 کشته شد،  جزء همراهان خانوادۀ سلطنتی، در سراسر اروپا سفر می کرد. در ضمن، با این وجود، حمایت جان، ماشو را قادر ساخت که چندین مقام روحانی پر درآمد در کلیساهای جامع شمال فرانسه، برای خود دست و پا کند. پس از مرگ جان، ماشو به خدمتگزاری اشراف فرانسه، منجمله پادشاه آینده، شارل پنجم (که برای تاجگذاری او، یک آهنگِ مَس ساخت)، و جان، دوکِ بِری، ادامه داد.

آر نُووا


برونداد ماشو به صورت مساوی بین موسیقی مذهبی و غیرمذهبی تقسیم شده است. مشهورترین قطعۀ او «مَسِ نُتردام» است، و او متجاوز از 20 موتِت- قطعه ای موسیقی آوازی کلیسایی- نوشت، به علاوه مقادیر متنابهی ترانه های غیرمذهبی- بالاد (تصنیف)، رُوندو (نوعی موسیقی که تِم اصلی آن تکرار می شود)، ویرُوله (نوعی شعر قدیمی فرانسوی)، که انواع اصلی آوازی در آن زمان بودند- نیز ساخت. اثار او نمونۀ «آر نُووا» یا سبک جدید هستند، و غالباً از نظرِ ضرباهنگ، پیچیده می باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر