۱۳۹۴ مرداد ۱۸, یکشنبه

زندگی یوهانِس اُکِگیم

زندگی یوهانِس اُکِگیم

برگرفته و برگردان از کتاب: آهنگ سازان بزرگ نوشتۀ وِندی تامپسون
مترجم: منوچهر خاکی

·         قرون وسطا تا رنسانس

زندگی و آثار:
ملیت: فلاندری
تولد: دِندِر، حدود 1410
مرگ: تور، 1497
ژانر ویژه: آثار مذهبی پولی فونیک
کارهای بزرگ: 14 مَس

یکی از آهنگسازانی که در کامبِرِه به دیدار دوفِه رفت، یوهانِس (یا ژان دُ) اُکِگیم بود، که در آن زمان حدود 50 سال داشت، و مقدر بود که جانشینِ دوفِه، مشهورترین آهنگساز دوران خود، شود.
زندگی آغازین اُکِگیم و حتی محل تولد او در هاله ای از ابهام قرار دارد. اولین بار در سال 1443، نام او به عنوانِ خواننده ای در نُتردامِ آنتوِرپ، ذکر شده است؛ اندک زمانی پس از آن، او به خدمت شارل اول، دوکِ بوربُن در مولَن فرانسه درآمد. در اوایل سالهای 1450، توسطِ شارلِ هفتمِ فرانسه به عنوان قاضی عسگر (پدرِ روحانی) استخدام شد و احتمالاً تا هنگامِ مرگ در خدمت سلطنت باقی ماند. در سنین بالا در تور، که سالهای زیادی در آنجا گذرانده بود، و از طریق انتصابِ پادشاه، خزانه دارِ کلیسای سَن مارتین بود، درگذشت. به نظر می رسد که او به همان اندازه که برای «زیبائی و دلنشینی خارق العادّۀ" موسیقی اش مورد تحسین قرار داشت، برای مهربانی و گشاده دستی اش نیز، ستایش می شده است. و پس از مرگش در مراسم سوگواری، از طریق خلق آثارِ آوازی و موسیقایی پر طمطراق، که توسط دوستانِ موسیقی دان و شاعرش، سروده شده بود، از او قدرشناسی به عمل آمد.

ابداع کونتراپونتال

به نسبت، تعداد معدودی از آهنگ های اُکِگیم، بر جای مانده است، در میان آنها 14 مَس*، یک مَسِ رکوئیم* پولی فونیک (که قدیمی ترین نمونۀ برجای مانده است)، نُه موتِت* و معدودی از تصنیف های غیرمذهبی وجود دارد. مَس های او مهمترین آثارِ آن زمان هستند. آثار آغازین، همانند دوفِه، بر اساس ملودی های موجودِ مذهبی یا غیرِ مذهبی، ساخته شده اند؛ ولی آثار بعدی اش بیشتر بدیع هستند. به جای نگه داشتنِ کانتوس فیرموس*، در بخشِ تِنور، اُکِگیم آن را در میان خوانندگان تقسیم می کند، و بافتی از پیچیدگیِ کونتراپونتالِ* عالی می سازد. او همچنین نخستین آهنگساز شناخته شده است که در مجموعه ای از مَس ها، از ملودی های ترانه های خودش به عنوان کانتوس فیرموس، استفاده کرده است: (تکنیک موسوم به مَس پارودی*، در مس های «فورس سولمان»، «اُو تراوای سوئی» و «ما مِستِرِس».)
چندین اثرِ او، به ویژه «میسا پرلاتیونوم»، متّکی بر کانتوس فیرموس نیست، بلکه آزادانه از یک ترکیب ظریفِ پاره های ملودیک و ریتمیک، ساخته شده است.

*- مَس: (mass)، نوعی از موسیقیِ نیایشِ کلیسایی
*- کانتوس فیموس: (Cantus firmus)، یک ملودی موجود که به عنوان پایه برای آهنگ پولی فونیک مورد استفاده قرار می گیرد.
*- کونتراپونتال: (Contrapuntal)، کُونتِر پوآنی، تقابلی
*- مَسِ پارودی: (Parody mass)، نوعی از مَسِ متداول در قرن شانزدهم، بر اساس یک ملودی که از اثری دیگر اخذ شده است.


Text-to-speech function is limited to 100 characters

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر