۱۳۹۶ اردیبهشت ۱۰, یکشنبه

زندگی کامیی̊ سَن-سانس

زندگی کامیی̊ سَن-سانس

برگرفته و برگردان از کتاب: آهنگ سازان بزرگ نوشتۀ وِندی تامپسونمترجم: منوچهر خاکی

  • دورۀ رمانتیک های متأخر

 زندگی و آثار
ملیت: فرانسوی
تولد: پاریس، 1835
مرگ: الجزیره، 1921
ژانر های ویژه: منظومه سمفونی، کنسرتو پیانو
کارهای بزرگ: کنسرتو پیانوی شمارۀ 2 (1868)؛ کنسرتو ویولنسل شمارۀ 1 (1873)؛ رقص ترسناک (1874)؛ سامسون و دلیله (1877)؛ سمفونی شمارۀ 3 (1886)؛ کارناوال حیوانات (1886)

آهنگساز فرانسوی کامیی̊ سَن-سانس، همانند موتزارت و مندلسون، کودکی نابغه بود. پدرش بلافاصله پس از تولد او درگذشت، و او توسط مادر و یکی از خاله هایش، که وقتی او دو ساله بود، آموزش پیانو به او را آغاز کرد، پرورش یافت. قبل از سن سه سالگی آهنگ می ساخت، و کنسرتوهای موتزارت و بتهوون را به هنگام ده سالگی می نواخت. او همچنین علاقۀ وافری به سایر فعالیت های روشنفکری، به ویژه باستان شناسی، زمین شناسی، ستاره شناسی و فلسفه داشت.

سن سانس در مدرسۀ عالی موسیقی پاریس به تحصیل پرداخت، و از سالهای 76-1857 در کلیسای مادلِن پاریس، ارگ نواز بود. پس از اینکه لیست بداهه نوازی او را شنید، اعلام کرد که او بزرگترین ارگ نواز در جهان است. در عوض سن-سانس به تأثیر لیست بر روی منظومه های سمفونیک سال های 1870 خودش اذعان نمود: «چرخِ چرخانِ اومفائوس»، «رقص ترسناک» با محبوبیتی عظیم، و «جوانی هرکول». در سال 1871، او عضو مؤسس انجمن ملی موسیقی شد، که به منظور اجرای آثار آهنگسازان جوانتر فرانسوی بر پا شده بود.
سن-سانس بسیار به مادرش وابسته بود، ولی با وجود مخالفت زیاد او، هنگامی که چهل ساله بود، با دختری که نصف سنش را داشت، ازدواج کرد. دو پسر خردسال آنها به شکلی غم انگیز با فاصلۀ شش هفته از یکدیگر، فوت کردند، و تنها 6 سال پس از ازدواج، سن-سانس ناگهان او را ترک کرد. پس از مرگ مادرش در سال 1888 اوقات بیشتری را در خارج، به خصوص در افریقای شمالی می گذراند، و در بسیاری از آثارش، مثل کنسرتو پیانوی پنجم، هارمونی های نامأنوس خارجی، به کار گرفته شده اند.

مشهورترین و ماندگارترین آثار او، از جمله اپرای «سمسون و دلیله»، اولین کنسرتوی ویولنسل، درآمد و کاپرچوزوی رُندُو (تکرار شونده)، برای ویولن و ارکستر، پنج کنسرتو پیانو، سمفونی ارگ (شمارۀ 3)، و «کارناوال حیوانات»، به عنوان شوخی برای اجرا توسط دوستانش، نوشته شده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر